tirsdag den 18. april 2017

3 dagen efter premieren

Sidder her hjemme og tænker på de fantastiske premieredage vi har haft i Brede å.
Jeg tog ud mandag eftermiddag for at se om der ikke skulle være en fisk til mig. (laks selvfølgelig, man skal jo smede medens jernet er varmt)

Jeg havde besluttet at det skulle være fluestangen denne gang. Pakkede 2 stænger i bilen, og kørte ud til Ellum. Satte først 1 intermidiate line og super fast sinking forfang på. Men dette blev hurtigt ændret. Jeg kom sgu ikke langt nok ned. Fandt et synkende skydehoved. Det virkede.

Efter 1 times fiskeri fik jeg et hug. en typisk standplads for en havørred. Hvad det også var.
Men belært af tidligere erfaringer mente jeg at der skulle et modhug til. Dette skulle jeg ikke have gjort. Den sk... flue røg sgu ud af munden på havørreden, som var på et par kilo.

Nå. Det er jo ikke første gang jeg mister fisk, jeg fortsatte mit fiskeri og mærkede pludselig hvordan fluen lige som stoppede op, og stangen blev "tung". Mere skete der ikke.
Lidt senere fik jeg et hug på en typisk havørredeplads (indgangen til et sving)

Det ser ud til at fluen skal fiskes dybt. Den skal simpelthen ned til fisken. Som jeg ser det har fluen den fordel fremfor spinderen, at man kan lade den "stå" og arbejde i strømmen.

Jeg har også observeret at der er flere og flere der fisker med flue.

Desuden har åen ligesom "sat sig" efter den blev lagt tilbage i slyngninger i 1995.
Den er blevet smallere og dybere, med det resultat af vandet strømmer hurtigere, hvilket jo er rigtig godt for os fluefiskere.


Blev for øvrigt ringet op at Thomas, som bad mig komme ned til klubhuset. Der var en tysker som havde fanget en stor laks. Og den var stor. Det var laksen på 103 cm. og 11,65 kg.
Så vidt jeg forstod havde han fightet den i ca. 30 min. Den gik bare ned ved bunden. Disse her forårslaks er virkelig stærke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar